Een tijd geleden schreef ik een blog met als strekking dat improgroepen meer uit hun repetities en docenten kunnen halen als ze vooraf wat gerichter nadenken over wat ze precies willen (mocht je het hele stuk willen lezen: klik hier). Later dacht ik: het omgekeerde geldt natuurlijk ook voor mij als docent. Ik kan sommige dingen goed, sommige dingen een beetje en sommige dingen helemaal niet. Het is wel handig voor eventueel geïnteresseerde groepen daar inzicht in te geven. Daarom zette ik op mijn website een soort impro-menu-kaart: een lijstje met thema’s waar ik graag mee werk en veel oefenmateriaal voor heb verzameld en ontwikkeld, zodat ik een gerichte lessenreeks of workshop kan samenstellen. Het fijne is: dat blijkt in de praktijk te werken. Een voorbeeld.
Laatst werd ik benaderd door improgroep sPierKracht uit Hoofddorp. Zij wilden ter afwisseling van de wekelijkse trainingen graag een middag lang aan de slag met een andere docent dan ze normaal hebben en stuurden me een mailtje. Ik kon toen meteen verwijzen naar de lijst op mijn site. Dat was voor iedereen in de groep gemakkelijk te zien en na kort overleg kozen ze voor mijn workshop De Onderstroom: Diepgang in improvisatie. Afgelopen zondag zijn we daar van één uur tot kwart voor vijf mee aan de slag gegaan (wegens het mooie weer lekker in het zonnetje op het terras achter een boerderij, maar dat heeft hier verder niet zoveel mee te maken).
Heldere verwachtingen
Was dit ook gelukt als ik de menukaart niet op mijn site had gezet? Vast wel. Maar minder eenvoudig. Dan had ik met contactpersoon Yvonne waarschijnlijk een tijdje heen en weer gemaild om de inhoud te bepalen en moest zij dat dan weer bespreken met de groep. Nu kon ze de groep naar de lijst verwijzen en daar een keuze uit laten maken. Gevolg: meteen heldere verwachtingen over en weer. En het voorkwam ook dat ze dingen aan me vroegen waar ik helemaal niet mee uit de voeten kan (zoals: ‘we willen graag iets met dans’).
Tips
Natuurlijk is het improvisatie-wereldje vrij klein en kennen veel groepen en docenten elkaar al (en wisselen ze onderling een hoop informatie uit). Toch zijn er ook duidelijk impro-cirkeltjes (over dit stokpaardje mijnerzijds later vast nog wel eens meer). waarbinnen mensen elkaar gemakkelijk weten te vinden en is het soms nog lastig daar eens buiten te kijken voor een frisse blik of aanpak. Wil je dus eens buiten je vaste via-via-circuit kijken, kun je groepen behulpzaam met deze tips:
- Maak een overzichtelijk lijstje en zorg dat dat eenvoudig te vinden en te delen is
- Veeg niet te veel (deel-)onderwerpen bij elkaar, maar baken je thema goed af
- Hou het kort en bondig, geen theoretische epistels maar een heldere en praktische omschrijving
- Formuleer het positief: geef aan wat je tof vindt, waar je goed in bent en naartoe wilt zonder andere dingen omlaag te halen. Klinkt misschien logisch, maar het valt me op dat binnen de improvisatie toch vaak bepaalde dingen worden opgehemeld ten koste van andere (wellicht over de stokpaardje later ook nog eens meer)
- Verzin een titel voor je workshop of lessenreeks, zodat mensen er meteen een beeld bij hebben en er ook handig aan kunnen refereren.
PS: nu ik er zo over nadenk: een leuke vormgeving kan natuurlijk ook helpen. Op mijn site staat voorlopig nog een simpel recht-toe-recht-aan lijstje. Dat heeft als voordeel dat ik het gemakkelijk kan aanpassen of aanvullen, maar de menukaart die ik voor deze blog in elkaar heb geknutseld ziet er veel leuker uit (vind ik zelf dan).