Herken je het volgende beeld? Zwart achterdoek, rijtje stoelen aan de zijkant, muzikant links of rechts vooraan. Ik gok dat >90% van de voorstellingen die ik de afgelopen jaren gezien heb zo samen te vatten waren. Zo divers als improvisatie-voorstellingen zijn, zo eentonig is het toneelbeeld. Tijd om hier verandering in te brengen.
Begrijp me goed, het standaard decor werkt prima. Het neutrale toneelbeeld geeft onbeperkte mogelijkheden om alle verhalen te vertellen die je wilt, elke locatie te bezoeken die je wilt en elk object te mimen dat je wilt. Bij een stuk of tien voorstellingen die ik gezien heb, was er wat meer werk gemaakt van het decor. Voor mij zorgde dat direct dat ik nog meer zin had in de voorstelling.
Maar waarom zou je tijd energie en misschien zelfs geld investeren in een decor als zonder ook werkt? Ik heb drie argumenten:
- Het staat professioneel:
Met een tof decor ziet het publiek direct dat je werk hebt gestopt in de voorbereiding van de voorstelling. En hoewel voorbereiding voor sommige impro spelers een vies woord is, wil ik als publiek graag zien dat alles voor me uit de kast gehaald wordt. - Het biedt extra mogelijkheden:
Met een slim uitgedacht decor kun je opeens veel meer qua toneelbeeld. Je kunt spelen met hoogte door ergens op te staan of ergens aan te hangen. Je kunt je ergens achter verstoppen, je kunt ergens op zitten (ja dat kan met die stoelen ook). Je kunt ergens doorheen kijken enzovoort. - Het is tof:
Ik bedoel, kom op.
Wat werkt?
Hoewel elke aandacht die aan het toneelbeeld gegeven wordt fijn is, merk ik dat sommige dingen beter werken dan andere. Ik kom tot drie tips die als je ze goed leest eigenlijk allemaal op hetzelfde neerkomen:
1. Werk abstract:
Een prachtig gefiguurzaagde berg is fantastisch, maar alleen een berg. Een groot houten blok kan een berg zijn, maar ook een boot, een spreekgestoelte, een vliegend tapijt, en nog duizend andere dingen. Daarover gesproken: die grote zwarte blokken, geen idee hoe ze heten, maar ze voegen zoveel toe aan je toneelbeeld. Koop er drie, of beter: rij naar de bouwmarkt, haal planken schroeven en een blik verf en knutsel er drie in elkaar. Doe het vandaag nog! Laat je creativiteit de vrije loop. Ik zag eens een voorstelling waar 50 touwen verticaal gespannen waren. Het zag er supervet uit en gedurende de voorstelling was het een muur, een jungle, een gevangenis (waaruit ontsnapt kon worden), een harp en weet ik wat niet allemaal.
2. Doe weinig:
Een hele bak met verkleedkleren en attributen is leuk, maar ook beperkend. Je bent gebonden aan de spullen die er zijn. Als je tegenspeler met een zwaard staat te zwaaien geloof ik jouw gemimede zwaard immers niet meer. Daarnaast kan het snel nogal rommelig en suf staan (in een kindervoorstelling is het een ander verhaal!). Mooier is een keus te maken. Een skyline van papiertape, vier opgehangen hoepels, die vijftig touwen. Het houdt het beeld rustig en leidt niet af.
3. Doe het groot:
Als je die keus maakt, doe het dan wel groot. Zorg dat je decor niet wegvalt op het podium. Hoe groot? Geen idee. Als je bij het maken denk ‘poeh, da`s groot’ zit je vermoedelijk goed.
Aan de slag!
Dus, welke improgroep verrast me komend seizoen met een tof decor? Om je op weg te helpen enkele suggesties:
Dingen waar je op kunt staan (blokken, tafels, opstapjes, kistjes, …)
Dingen waar je op kunt klimmen (steigers, trappen, stellages, touwen, …)
Dingen waar je aan kunt hangen (bedenk dat zelf maar, op eigen risico aub)
Dingen die je tegen het achterdoek kunt hangen (hoepels, doeken, lijsten, …)
Dingen die je kunt stapelen (dozen, kratten, blokken, …)
Dingen waar je achter kunt staan (kamerschermen, doeken, …)
Dingen die je kunt projecteren: (Live getekende decors, een spelbord, achtergronden, …)
Vul vooral aan in de reacties en laat me foto`s zien van tof decor dat jullie gebruikt hebben!