Improblog

Blik op improvisatie

Belevenissen van een format ontwikkelaar (deel 3)

op 31 december 2017 door Anja Sophie Boorsma Reageer

Vorig jaar schreef ik hier over mijn nieuwe format Promised, dat in première ging tijdens IMPRO Amsterdam. Het was een succes en ik kreeg weer wat meer vertrouwen. Een half jaar later diende zich een nieuw idee aan: Ik wil een impro-voorstelling maken met héél véél figuranten. Echt veel. Ik denk aan zestig.

Peter de Baan zou zeggen: ‘het is nieuw in de wereld!’ en in het geval van dit format is dat denk ik wél waar. Ik heb ooit een impro show (Ben Hur genre) gezien met 50 spelers, dus daar wil ik sowieso overheen. Nee, zonder gekkigheid, het is geen competitie. Maar als je zo’n fantastisch theater hebt als het Compagnietheater in Amsterdam en je hebt zo’n diep toneel (achter het tussendoek loopt het nog een heel eind door), dan wil, nee, móet je daar toch iets mee?

De inspiratiebron: klassieke muziek en de opera

Het eerste idee kwam, traditiegetrouw, uit een geluid of beeld. Beide eigenlijk. Ik zat op de fiets met op mijn koptelefoon de Mattheus Passion van Bach. ‘Zou het niet fantastisch zijn om deze indrukwekkende klassieke muziek te gebruiken in een impro voorstelling?’, dacht ik. ‘Hoe vaak gebeurt dat? Veel te weinig!’ Ik zag zo’n groot koor voor me en moest ook denken aan de opera. Bij de opera heb je vaak een koor dat zingt én een ‘koor’ dat niet zingt. Dat laatste bestaat uit amateurs die meedoen om bijvoorbeeld ‘het volk’ te representeren. Ze creëren de massa en dat ziet er heel vet uit op toneel.

Nou ja, combineer dat grote podium van het Compagnietheater met dat beeld van die massa en de klank van dramatische klassieke muziek en dan snap je ongeveer mijn nieuwe format.

Een boom, een soldaat, een sneeuwvlok

Maar het verhaal dan? Die massa figuranten moet toch een verhaal ondersteunen? Klopt, en daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk aan een soort Hero’s Journey verhaal dat op de voorgrond speelt. Met de 60 figuranten als bijvoorbeeld:

  • de bomen in het donkere bos waar de held op avontuur gaat
  • de legers van de vijand
  • de sneeuwvlokken in de sneeuwstorm
  • de gasten op een bal

En dan heb je ook nog de optie van de Ass Angels. Dit zijn spelers op het achtertoneel die in beweging of geluid de scene op de voorgrond van commentaar voorzien. Dat doen ze door een typerende beweging uit de scene te herhalen, vergroten, transformeren. Daarmee voegen ze op abstracte wijze een extra betekenislaag toe aan het verhaal. Randy Dixon en zijn Orcas Island Project hebben hier veel mee gewerkt.

Een jaar ontwikkeltijd

Artistiek leider Sven en ik hadden allebei al snel het idee dat dit een te groot project was om op het aankomende festival te doen. Ik moet 60 figuranten werven en ze vooraf een workshop geven. Ik moet het format uitgebreid try-outen. Ik moet op het komende festival eerst checken hoe het werkt met theaterlicht op het achtertoneel. Dus (‘Nieuw in de wereld!’): een ontwikkeltijd voor een impro-format van meer dan een jaar…

Stap 1: Vorige week gaf ik bij TVA al 2 mini-workshops Stille Massa’s. Veel geleerd, zoals:

  • Ruimtegebruik moet niet leiden tot disconnectie: als je spelers de ruimte volop wilt laten gebruiken door 9 vlakken te markeren met stickertjes op de grond, gaan ze naar de stickertjes kijken en letten ze niet meer op elkaar.
  • Context is alles: of mensen nou rondlopen als winkelend publiek op de Kalverstraat, als mieren in een mierenkolonie of als het volk tijdens de Franse Revolutie: als publiek kun je er van alles in zien al naar gelang de context van de scene op de voorgrond.
  • Less is More: als je een bos neer wilt zetten is het mooier als iedereen een boom is dan als er bomen, vogels, beekjes, lianen, struiken en dieren zijn. Verschillende soorten bomen zijn wel tof, maar als er slechts eentje afwijkt van de rest dan is dat enorm betekenisvol en dan moeten de spelers van het voorgrond-verhaal er wel iets mee doen.

Stap 2: een workshop met 30-40 spelers op het grote podium van het Compagnietheater. Ik ga met een groep gevorderde spelers uit de hele wereld aan de slag met focus, présence, Ass Angels, less is more en ruimtegebruik. Dat alles met muziek en licht.

  • Er zijn nog plekken. Doe je mee? (zaterdag 27 januari, 10:00-13:00, €17,50, www.impro-amsterdam.nl, minimaal 3 jaar ervaring)

Stap 3: Als ik na stap 2 nog niet ontmoedigd ben, ga ik nadenken over een manier om 60 figuranten aan te sturen. Ik denk aan het inzetten van groepsleiders. 6 leiders met elk 1 groepje. The world’s largest diamond dance?

Stap 47: première op IMPRO Amsterdam 2019!

Ps: als je me vertelt dat er al zoiets bestaat met 60 figuranten dan vermoord ik je.

Categorie: Echt gebeurd Tags: echt heel veel mensen, format, improviseren, massa

Over Anja Sophie Boorsma

Anja Sophie ontdekte impro in 2000 en studeerde in 2004 als Theaterwetenschapper af op de kloof tussen impro en gescript toneel. Ze gaf les bij vele groepen in Nederland, gespecialiseerd in longform en theatrale impro, en ontwikkelde vele formats. Met haar impressariaat Far Fetched Productions haalde ze buitenlandse trainers en acteurs naar Nederland, en in 2008 importeerde en bewerkte ze een buitenlands format: CatchImpro. Dit produceerde ze 2 jaar lang in Amsterdam. Daarnaast is ze sinds 2005 betrokken bij het internationale impro festival IMPRO Amsterdam. Als artistiek leider van 2011-2015 legde ze de basis voor de huidige grootte en professionaliteit van dit festival.

Naast al het dramatisch conflict is ze ook geïnteresseerd in conflicten buiten het toneel, en werkt daarom als coach en mediator. In haar bedrijf Wakkere Tante werkt ze met zowel Toegepaste Mindfulness als Toegepaste Improvisatie, wat volgens haar eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On