Improblog

Blik op improvisatie

De Nachtgasten: minder weten, beter spelen

op 27 januari 2016 door Sytse Wilman Reageer

Ik vond het totaal geen probleem om een repetitie lang aan de kant te zitten, ik bracht een substantieel deel van mijn scene door op de gang en ik heb voor het eerst ooit een staande ovatie gegeven in de oefenruimte. Waar dit aan te danken heb? De Nachtgasten.

kerstdiner_54

Onze aanhoudende honger naar nieuwe formats en stijlen leidde dit seizoen naar De Nachtgasten, opgezet door drie geschoolde acteurs – Koen Wouterse, Niels Croiset en Yorick Zwart – die naast teksttoneel iets met improvisatie wilden doen. Momenteel maken ze opgang in de Nederlandse theaters, met een almaar uitdijende groep gastacteurs die de sprong in het diepe wagen. Meestal niet met een achtergrond in improvisatie, maar wel in toneel. Kort door de bocht: vaak heel goed in het neerzetten van karakters en emoties maar soms minder in het maken van een verhaal. Het format is daar mooi op toegesneden, een schrijver geeft de spelers een opzet voor een verhaal mee. Je zou het kunnen zien als een soort De Vloer Op XL, waarbij de acteurs geen losse scenes spelen, maar een (semi-)avondvullende voorstelling.

Gevoelige geheimen
Het meest onderscheidende is dat na de algemene situatieschets alle acteurs persoonlijk nog wat meer informatie krijgen die de andere spelers niet horen. Het publiek hoort deze – vaak gevoelige – geheimen wel en weet dus meer dan de individuele spelers. Deze geheimen lijken misschien een detail, een aardige toevoeging, maar zijn een cruciale factor voor het hele format. Dat wordt nog eens versterkt doordat ‘af’ ook echt ‘af’ is. Je staat nooit in de coulissen te kijken en luisteren naar wat er op het podium gebeurt, maar bent dan backstage waar je niets kunt horen of zien. Via een iPad kan de regisseur je een seintje geven dat je op moet komen, maar wat je dan aantreft is een volstrekt raadsel.

Oprechter, scherper
Waarom is het zo belangrijk om dingen niet te weten? Naar mijn idee omdat op die manier acteur en personage samenvallen. Je weet echt niet hoe het zit of wat er is gebeurd terwijl je weg was en dat maakt het spelen makkelijker. De reactie als je er uiteindelijk achter komt, is oprechter. Je bent echt verbaasd, geschokt, verrast, ontroerd of wat dan ook als je ergens mee geconfronteerd wordt. Je hoeft alleen maar dat gevoel te volgen en uit te spelen en er ontstaan al een mooie scene. Bovendien wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld doordat je niet alles weet. Daardoor ga je beter luisteren en reageer je scherper op je medespelers: ‘Wacht eens even, wát heb je gedaan?’

Bevrijdend
Of dit bij iedereen zo werkt, kan ik natuurlijk niet zeggen. Ik heb het zelf zo ervaren bij mezelf en gezien bij mijn medespelers van Placebo in de repetities die we de afgelopen tijd onder leiding van Nachtgast Yorick Zwart hebben gehouden. Zelf trap ik nog wel eens in de valkuil om te veel de verhaallijn te bewaken en daardoor te veel in mijn hoofd en te weinig in mijn gevoel te gaan zitten, niet alles weten werkte daar behoorlijk bevrijdend voor.

Zelf ben ik er jammer genoeg niet bij, maar vrijdag speelt 29 januari speelt Placebo De Nachtgasten in het CREA Theater te Amsterdam.

De oorspronkelijke Nachtgasten zijn door het hele land te zien, meer informatie daarover op hun website.

Meer over de Nachtgasten-methode en een aantal situaties vind je in het bijbehorende boek.

Categorie: Overpeinzingen Tags: improvisatie, nachtgasten, training

Over Sytse Wilman

improviseert sinds 2004, lid van Het Gevolg en De Vereeniging (winnaar NTT 2014), oprichter en bedenker van Werewolves: The Improv Show, trainer (geweest) bij diverse theater(sport)groepen, Stichting CREA en BNN-VARA. Verzorgt met zijn bedrijf Bliksemfles trainingen, workshops en shows voor bedrijven. Meer informatie: www.bliksemfles.nl

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On