Afgelopen theatersportweekend gaf ik een workshop over de rol van de captain in een theatersportwedstrijd. De reacties waren positief, dus daarom deel ik graag wat inzichten die we uit de workshop haalden. Aansluitend op de eerder gepubliceerde blogpost Stop met dat gerommel wil ik huidige en toekomstige captains wat handvatten geven om hun shows beter te maken.
Voor de show
Voordat de show begint, kun je een aantal dingen al gewoon afspreken. Maak met je team een shortlist van games waar alle spelers zich prettig bij voelen en zorg ervoor dat iedereen de variant kent zoals je hem uit gaat leggen. Je kan zelfs al met elkaar besluiten wie welke rol/plek in de verschillende games gaat krijgen. Dat maakt het bij de show alleen maar strakker.
Bij het bepalen van de games kun je ook al goed nadenken over de suggestie die je vraagt. Als je om bijvoorbeeld een dilemma vraagt, zul je een ander soort scene spelen dan wanneer je om een activiteit vraagt. Ook de manier hoe je een suggestie vraagt kan invloed hebben. Kijk maar eens naar het volgende verschil: “Mag ik een lokatie?” of “Mag ik u vragen op welke plek u voor het laatst hebt gelachen?”. Door persoonlijkere vragen te stellen, soms zelfs gericht aan een persoon uit het publiek, hoeft het publiek minder na te denken over een creatief antwoord, en krijg je vaak realistischere en gevarieerdere suggesties.
Wat je ook prima kunt voorbereiden zijn de uitdagingen. Ik ben zelf van de school dat een uitdaging ook echt een úitdaging moet zijn, en dat je hem dus niet direct in moet lossen met de game die je speelt (“ik daag jullie uit voor een scene met veel lokaties – we spelen de spacejump”). Als ezelsbruggetje kun je hierbij gebruiken dat de uitdaging moet gaan over de inhoud van de scene. Goede uitdagingen die ik heb gezien zijn bijvoorbeeld “een scene met drie Latijnse zinnen”, “een scene over een maatschappelijk probleem” of “een scene met drie quotes uit liedjes van Marco Borsato”.
Tijdens de show
Na al deze voorbereiding is het tijd voor de show. Ook tijdens de show heb je als captain veel invloed. Zo kies je de games van de vooraf besproken shortlist, en bepaal je zo de energie van de show. Zorg voor afwisseling, en als je merkt dat een speler er lekker in zit, laat hem stralen. Denk na over de volgorde waarin je ze speelt, en wie er in welke scene welke rol heeft. Misschien een open deur, maar je hoeft niet elke scene met zijn vieren op het podium te staan.
Tot slot ben je degene die de games uitlegt. Uit de workshop leerden we dat het minder interessant is als je de game heel technisch uitlegt (“we spelen eerst een neutrale scene, daarna gaat er iemand uit, dan doen we hem nog een keer, en dan doen we hem achterstevoren”), dan wanneer je er al een verhaal van maakt. Begin maar meteen met een choreograaf die zijn acteurs/dansers op de juiste plek zet, of vertel over hoe je vroeger altijd voorgelezen werd en ga dan over naar het verhaaltje voor het slapen gaan.
Als captain heb je dus heel veel mogelijkheden om de show te beïnvloeden. Maak duidelijke keuzes, en bereid voor wat je voor kunt bereiden. Dan gaat het publiek hopelijk naar huis met het gevoel: “wat een gave show!”
Checklist:
- kent iedereen de games die op de shortlist staan?
- wie staat er op welke plek in welke game?
- welke suggesties vraag ik bij welke game, en wat voor scene krijg ik dan dus?
- hoe vraag ik die suggesties?
- welke inhoudelijke uitdagingen plaats ik?
- hoe leg ik de games uit?
Als vaste captain van de Jonge Woudlopers kan ik niet anders dan even reageren. Victor zegt een aantal hele mooie dingen, mijn reactie is slechts een aanvulling.
-Die shortlist is handig, maar sommige teams willen graag verrast worden en voor het blok gezet worden. Hoeveel je afspreekt van te voren ligt dus ook aan wat bij je team past. Sommige teams hebben houvast nodig, anderen juist niet.
-Een uitdaging moet uitdagend zijn, dank Victor, helemaal eens. Naast inhoudelijk kan technisch ook leuk zijn: een scene waarin je rijmt, een scene waarin de ruimte gebruikt wordt. Of met voorwerpen: dit voorwerp moet in de scene gebruikt worden, deze zak chips moet in de scene opgegeten worden.
-Kijk tijdens de wedstrijd bij de games die je kiest naar je team (wat heeft je team nodig), maar ook naar de wedstrijd als geheel (wat heeft het publiek op dit moment nodig).
-Last but not leest: De band die je opbouwt met het publiek is erg belangrijk. Wees vriendelijk bij het uitvragen van suggesties. Het publiek is waar je het voor doet.
GO captains!