Improblog

Blik op improvisatie

Ervaring? Hecht er niet te veel waarde aan

op 5 juli 2017 door Sytse Wilman Reageer

Laatst stond ik in de kroeg een beetje te kletsen na afloop van een auditie-les die ik had gegeven. Eén van de auditanten verbaasde zich erover dat de groep geen voorselectie had gemaakt. Terwijl ze toch op verzoek vooraf wat informatie over zichzelf had aangeleverd. Nu waren er erg veel spelers die auditie deden en sommigen van hen hadden nauwelijks ervaring met improvisatietheater. Zij vond dat toch een beetje raar. Ik niet. De reden: ik hecht niet zoveel waarde aan ervaring. Het wordt naar mijn idee nogal overschat.

Ander voorbeeld: ik zag online een oproep voor een project voor komend seizoen voorbijkomen, dat als doel heeft kwaliteitsimpro op de planken te brengen. Alleen toegankelijk voor ‘zeer ervaren spelers’ stond erbij. Ik begrijp het wel, maar ergens is het raar. Waarom ervaren? Je wilt toch gewoon goede spelers? Ik ken mensen die tien jaar spelen en er naar mijn bescheiden mening niet extreem veel van bakken en ik ken mensen die net beginnen en de sterren van de hemel spelen. Waarom is ervaring dan een doorslaggevende factor? Misschien is het omdat het zo arrogant klinkt als je zegt dat je op zoek bent naar spelers met kwaliteit.

Kwaliteiten
Ook bij groepen intern zie ik vaak dat ervaring zwaar weegt. Als een speler al jaren bij de groep zit, zal hij het wel weten en goed kunnen (het argument van senioriteit, dat Fulco de Deken ook aanhaalt in zijn blog over effectief feedback geven). En natuurlijk: iemand die veel heeft gespeeld en getraind heeft vast inzichten en vaardigheden die beginnende spelers niet hebben. Maar het omgekeerde is net zo goed waar: een speler met minder ervaring kan ook wat inbrengen die de ervaren rotten niet (meer) hebben. Vaak dingen als enthousiasme, onbevangenheid en een frisse blik. Ook belangrijke kwaliteiten bij impro.

Persoonlijke ervaring
Toen ik vorig jaar na tien jaar stopte bij Placebo (over senioriteit gesproken) en een kwart van De Vereeniging naar Duitsland emigreerde (groetjes daar, Anneke!) zat ik zonder vaste club. Toen ik samen met Sanne (ervaren speelster maar vooral steengoed) besloot een nieuwe groep op te richten, bespraken we natuurlijk wie we erbij wilden vragen. Al kletsend kwamen we erachter dat we het leuk zouden vinden ook jonge, talentvolle spelers erbij te hebben. Die hebben we gevonden (een paar van de grootste talenten uit het wereldje, wederom naar mijn bescheiden mening) en ik heb geen moment spijt van gehad van deze bezetting van Het Gevolg.

Afgelopen weekend speelden we met Het Gevolg een gezamenlijke voorstelling met het Haagse Kabam!. De opzet: ’s Middags twee longforms leren en die ’s avonds meteen spelen. Kort daarvoor vroeg één van onze spelers nog wat dat eigenlijk is, een longform. Die avond stond hij er middenin en speelde moeiteloos mee met de meer ervaren spelers.

Mijn stelling is dan ook dat ervaring en kwaliteit twee verschillende dingen zijn, die binnen de improvisatie vaak onterecht door elkaar worden gebruikt. Ik denk het verstandig is dat te doorbreken en je af te vragen of jouw groep beginnende spelers wel genoeg ruimte en vertrouwen geeft. Maar he, deze stelling is ook maar gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring.

Categorie: Overpeinzingen Tags: ervaring, improviseren, talent

Over Sytse Wilman

improviseert sinds 2004, lid van Het Gevolg en De Vereeniging (winnaar NTT 2014), oprichter en bedenker van Werewolves: The Improv Show, trainer (geweest) bij diverse theater(sport)groepen, Stichting CREA en BNN-VARA. Verzorgt met zijn bedrijf Bliksemfles trainingen, workshops en shows voor bedrijven. Meer informatie: www.bliksemfles.nl

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On