Improblog

Blik op improvisatie

Het geheim van een lekkere scene

op 5 oktober 2016 door Richard Roling 5 Reacties

Iedereen kent het: Je bent samen met een medespeler aan het improviseren. Je onderzoekt samen wie je bent en wat je aan het doen bent. Als het meezit doe je ook een handeling of gebruik je zelfs een emotie in je spel. Wat zijn we lekker aan het spelen!
Maar het stemmetje in je hoofd is hard aan het werk: Welke kant gaat de scene op? Wat zal ik nu eens doen?.. Help!

Dit harde werken is een goede eigenschap, maar gaat soms ten koste van echt lekker acteren. Om je hoofd meer rust te geven heb ik een handig lijstje. Als je dit tijdens het spelen naloopt heb je meer grip op de scene.

dreamstime_s_27184452

Het lijstje:

  • Wie ben ik?
  • Wie ben jij?
  • Wat is onze onderlinge relatie?
  • Waar zijn we?
  • Waar zijn we eigenlijk mee bezig?

Ik licht het toe. Loop je even met me mee?

  • Wie ben ik? Jij: “Simpel! Ik ben een bakker…”
    Mooi, maar dat kan beter: Je bent wellicht een grote bakker met een witte muts op.
    Vraag je ook af ‘Hoe ben ik?’: Bijv. ‘een stoere bakker met doortastend karakter.’ Een breed opgezet ‘wie ben ik’ is een cadeautje voor je medespeler. Doe dus beter je best dan alleen een brood kneden.
  • Wie ben jij? Goed, jij hebt jezelf mooi neergezet. Maar hoeveel informatie heb jij eigenlijk van de andere speler gekregen? Is het alleen je klant, of weet je al veel meer over haar? Het helpt jou als je weet dat het een oud omaatje is dat krom loopt onzeker is. Hoe meer de ander jou geeft, hoe meer jij er iets mee kan: Zorg dus dat je allebei duidelijk en specifiek bent. De andere speler kan pas stralen als jij dat eerst hebt gedaan.
  • Wat is onze onderlinge relatie? ‘Bakker en klant’ is pas het begin. Echt interessant wordt het als je weet hoe jullie je tot elkaar verhouden: Het omaatje is wellicht een vaste klant, de bakker heeft een hekel aan haar omdat ze weinig geld uitgeeft. De bakker is kortaf, de klant wordt daar zenuwachtig van. Je kunt heel veel informatie halen uit wat je speelt als je er bewust van bent. In ons voorbeeld zou je kunnen concluderen: de onderlinge relatie is onevenwichtig en stroef. Aha! Herken het en gebruik het!
  • Waar zijn we? “Makkie, in de bakkerij!” Ja duh! En op welke plek in de bakkerij, wat voor soort bakkerij, waar bevindt de bakkerij zich, in welk tijdperk? Dit kan allemaal invloed hebben op de scene. En je mag het allemaal zelf bedenken.
  • Waar zijn we eigenlijk mee bezig? Aan de oppervlakte kun je zeggen: “Het oude omaatje wil een zoals altijd hetzelfde brood kopen. De bakker probeert haar een ander, duurder, brood aan te smeren.” Prima, dit is inderdaad wat er nu gebeurt.
    Echter: Hier zit het geheim van een goede scene. Vraag je eens af: “Waar zijn we éigenlijk mee bezig?” Wat gebeurt er tussen de regels door?
    Naast het verkoopproject van de bakker, spelen er heel veel emoties en irritaties. Het gaat hier niet om het brood zelf, maar om de relatie tussen de bakker en de klant. De bakker stoort zich mateloos aan de besluiteloosheid van de klant. Maar die klant is juist besluiteloos doordat de bakker veel te dominant is voor haar! Hun karakters botsen enorm. Als je dit herkent, kun je ermee gaan spelen. Erger maken, oorzaken zoeken of het misschien gewoon benoemen! Je scene komt dan in open water terecht en kan stromen.

    “Maar Richard, hoe pas ik dit nou toe?”
    Nou, als je een scene speelt, loop dan in je hoofd het lijstje af. Als je iets mist voeg dat dan toe, en als iets heel duidelijk is, gebruik het dan. In het begin ga je hierdoor misschien nog meer in je hoofd komen. Maar op een gegeven moment wordt het een tweede natuur en gaat het je enorm helpen! Je krijgt meer grip op wat je doet en je hoeft minder hard te werken.


    Huiswerkopdracht: Kijk eens naar De Vloer Op, in de opdrachten zitten deze elementen al ingebakken. Logisch dat die acteurs zo lekker spelen. Die hoeven niet meer te werken aan de grondverf, maar kunnen meteen inkleuren!

    (Bronvermelding: dit rijtje heb ik van Ingrid Kluft die hem weer heeft van Jim Libby.)


 

Categorie: Impro-tips Tags: improviseren, relaties, tips

Over Richard Roling

Richard Roling is speler, trainer en mastermind op het gebied van improviseren. In het bedrijfsleven zet hij theater in om gedrag te spiegelen, presenteert hij evenementen en speelt hij educatieve voorstellingen in het onderwijs. Hij maakte jarenlang deel uit van de legendarische Arrogantjes. En op dit moment speelt hij bij Box of Chocolates, Stantepé en The Big Mo.

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 5 Replies
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 0 Pingbacks
Last reply was 21 oktober 2016
  1. Niels
    View 5 oktober 2016

    Dit rijtje is makkelijk te onthouden als je er ook de bewegingen bij maakt. Tijdens een training zat het er binnen no time ingebakken.

    Beantwoorden
    • Sytse Wilmanreplied:
      View 5 oktober 2016

      https://www.youtube.com/watch?v=4XoiLYUW0Ak

      Beantwoorden
  2. Jules Oomen
    View 5 oktober 2016

    Als een scene niet lekker loopt is heel vaak een (of meerdere) van deze vragen niet beantwoord. Het helpt je ook om deze vragen te gebruiken als je wilt side coachen.

    Beantwoorden
  3. Esmeralda
    View 20 oktober 2016

    Dank Richard en ook nog eens gefeliciteerd.

    Beantwoorden
  4. sander
    View 21 oktober 2016

    “Om je hoofd meer rust te geven heb ik een handig lijstje”
    Ok, dus nu moet ik de hele tijd aan dit lijstje denken, ipv wat ik aan het doen ben ;-).

    Zoals Jules dit zegt: gebruik dit ook als input voor sidecoaching van andere spelers en rechters. Erg belangrijk is het oefenen zodat dit lijstje als reflex gebruikt kan gaan worden. Dan zit je ineens in een scene waar je denkt: Waar moet dit heen? Maar we hebben een status verschil, dus misschien valt er iets te flippen.

    Beantwoorden

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On