Improblog

Blik op improvisatie

Haal meer uit je docent

op 2 oktober 2017 door Sytse Wilman 1 Reactie

Afgelopen weekend was ik te gast in Gent, om een hele middag een Vlaamse improvisatiegroep te trainen. Hoe dat ging is niet aan mij om te beoordelen, maar wat ik in ieder geval heel erg prettig werken vond, is dat ik vooraf een heldere opdracht meekreeg om aan te werken. Veel groepen doen dat niet en in zeker opzicht doen ze zichzelf daarmee te kort.

“Zie jij een mogelijkheid om een workshop te geven rond rust, traagheid en wisselen tussen versnellingen?” Dat was in de kern de vraag die ik kreeg toen ik werd benaderd de training te verzorgen. Aangevuld met wat nuttige achtergrondinformatie over de groep in kwestie: zoals hoe ervaren de spelers zijn en wat voor formats ze doorgaans spelen. Ik had er meteen zin in. Nog afgezien van het feit dat ik het een interessant thema vindt en best een kijkje in Gent wilde nemen, kwam dat ook doordat het zo lekker specifiek was allemaal.

Doe maar wat

Dat is vaak wel anders, veel groepen die me benaderen willen gewoon les en hebben niet echt een idee waarover dan precies: ‘doe maar wat’. Op zich houd ik wel van maar wat doen, meestal ga ik dan aan de slag met onderwerpen waar ik op dat moment mee bezig ben. Heb ik niet meteen een idee, dan probeer ik wat meer te weten te komen over de groep, waar ze staan en waar ze naartoe willen. Dan komen we meestal samen wel op een onderwerp om een lessenreeks omheen te bouwen. En anders probeer ik het al doende te bepalen.

Toch denk ik dat het goed is als groepen hier vooraf zelf wat meer aandacht aan besteden. Dat geeft naar mijn idee drie voordelen:

  • Ten eerste daag je de docenten dan soms ook uit. Die willen misschien ook wel eens wat anders dan hun stokpaardjes berijden en een prikkelende leervraag kan ook weer inspiratie opleveren. Als impro-docent zie ik het als mijn taak om het beste uit een groep te halen, op deze manier kan een groep ook het beste uit een docent halen.
  • Ten tweede kun je dan gerichter werken. Je bent minder tijd kwijt met algemene trainingen en oefeningen om erachter te komen met welk onderwerp je aan de slag gaat. Ik vind het als trainer prima dat te doen, maar ook hier geldt: je haalt als groep meer uit je docent als je hier vooraf al een idee over hebt. Dat idee geldt dan als startpunt, we kunnen natuurlijk altijd ergens anders uitkomen. Trouwens, het geeft je als groep ook de mogelijkheid om een docent te zoeken bij wat je als groep wilt, iedereen heeft zo zijn of haar specifieke kwaliteiten.
  • Ten derde (en hier wees een bevriende collega me laatst op met wie ik het hier over had) moet je het er dan als groep ook over hebben. Wie er ook over de gaat – de hele groep, een commissie of een artistiek leider – ik denk dat het altijd goed is om af en toe even stil te staan bij de ontwikkeling van de groep en te bepalen welke kant je op wilt en waar je aan wilt werken. En gaat eigenlijk niemand erover, is het misschien het overwegen waard er eens iemand voor aan te wijzen. De uitkomst van hierover nadenken mag natuurlijk best ‘gewoon lekker spelen’ of ‘plezier maken’ zijn. Maar als je hier nooit over praat of nadenkt, zijn er misschien spelers die afhaken omdat ze zich niet meer echt ontwikkelen.

Aanknopingspunten

Hoe kun je er als groep achterkomen waar je behoefte aan hebt of aan wilt werken? Welnu, men neme een glas bier of kop muntthee en praat met elkander. Zo eenvoudig is het vaak, maar tot slot van deze blog nog een paar aanknopingspunten die daarbij kunnen helpen:

  • Laat spelers allemaal los van elkaar op een briefje schrijven wat ze zelf zouden willen leren of ontwikkelen.
  • Wat mis je na een voorstelling? Laat spelers en buitenstaanders daar eens na afloop van een show op reflecteren (ik heb eens een groep gehad die op toernooien veel punten voor techniek en amusement kreeg maar weinig voor inhoud, dus daar wilden ze aan werken. Ook dat kan dus inzicht bieden.
  • Waar komen jullie vandaan? Zijn er niet een heleboel nieuwe spelers ingepast of is de groep juist al lang bij elkaar? Hebben jullie net heel intensief ergens aan gewerkt of was de afgelopen periode juist meer ontspannen spelen? Dat bespreken, leidt vaak al tot ideeën over de volgende stap (die ook een pas op de plaats kan zijn).
  • Kijk in je agenda: welke shows komen eraan en wat willen jullie daarin doen? Wat hebben jullie daar dan voor nodig? En hoeveel tijd is daarvoor?
  • Laat spelers elkaar feedback geven en kijk welke leerpunten daaruit volgen.
  • Kijk goed rond: zie je een groep of show waarvan je denkt: wauw, dat wil ik ook! Dan kan dat een mooie stip op de horizon zijn. En nee, niet om dat dan precies na te gaan doen, maar wel om te kijken wat je er nou precies zo tof aan vindt en hoe je dat op je eigen manier kunt brengen.

Categorie: Impro-tips, Navelstaren, Over de grens, Overpeinzingen Tags: improvisatieles, theatergroep, training

Over Sytse Wilman

improviseert sinds 2004, lid van Het Gevolg en De Vereeniging (winnaar NTT 2014), oprichter en bedenker van Werewolves: The Improv Show, trainer (geweest) bij diverse theater(sport)groepen, Stichting CREA en BNN-VARA. Verzorgt met zijn bedrijf Bliksemfles trainingen, workshops en shows voor bedrijven. Meer informatie: www.bliksemfles.nl

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 1 Reply
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 1 Pingback
Last reply was 8 november 2017
  1. Nieuw bericht op Improblog – Bliksemfles
    View 8 november 2017

    […] Nieuwe blog geschreven over hoe theatergroepen meer kunnen halen uit hun improvisatie-trainer: http://improblog.sytsewilman.nl/haal-meer-docent/ […]

    Beantwoorden

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On