Improblog

Blik op improvisatie

Impro-analyse: Jiskefets Multilul

op 23 oktober 2015 door Jedidjah Noomen Reageer

Bij improvisatie op tv denkt iedereen meteen aan De Vloer Op en de Lama’s, maar al veel eerder was er Jiskefet. Deze groep acteurs/programmamakers maakten sketches die in meer of mindere mate geimproviseerd waren. Niet alleen leuk om naar te kijken, maar ook leerzaam, omdat veel van hun materiaal goed te analyseren is op impro-principes. Welke lessen kunnen we er uit trekken?

Portret van het Jiskefet trio Kees Prins (R), Michiel Romeyn (M) en Herman Koch.

Hieronder een aflevering van Jiskefet, uit de helaas wat ondergewaardeerde serie “Multilul”. Kijk eerst de aflevering maar eens, dan gaan we het er daarna verder over hebben.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=cNWY__HgJ9Q?rel=0&w=560&h=315]

Platform
Multilul is, net als series als Debiteuren, Crediteuren en de Lullo’s, opgebouwd als mini-sitcom met altijd terugkerende, herkenbare personages en elementen. Die iedere aflevering terugkerende elementen, (niemand kent de naam van Marloes, de vraag of er gebeld is, Frits die altijd iets “nieuw” heeft), zorgen niet alleen voor herkenbaarheid voor de kijker, maar ook als houvast voor de improviserende spelers. Het is het raamwerk dat zorgt voor een gezamenlijk platform.

Focus
Volgende herkenbare impro-houvast: De acteurs komen na elkaar op en bouwen op wat hun voorganger heeft neergezet. Net als in een klassiek “emotioneel feestje” komt elke volgende speler op als de voorganger wel zo’n beetje klaar is en die nieuwe speler krijgt onmiddellijk de focus. In deze aflevering, “Hidden Sound System”, zien we het personage van Kees Prins als eerste binnen komen. Hij start met de herkenbare elementen (“ben je naam even kwijt”) en begint dan met de set-up van de situatie. Dat is bij Jiskefet wel altijd vooraf afgesproken; hier is het Hidden Sound System het centrale verhaal en het fluiten van het verborgen liedje is natuurlijk vooraf gerepeteerd, maar de feitelijke tekst eromheen is dat duidelijk niet. Je ziet Prins, zeker in het begin van de scene, op zoek zijn. Het is mooi is om te zien dat hij geen haast heeft. Eerst de sfeer neerzetten (geneuzel over de kleur van de bank), dan pas richting een feitelijke plot.

De heren zijn meester in finding the game. Het herhalen van “hidden” is een mooi voorbeeld, van mij hadden ze die grap nog wel meer mogen uitmelken. Maar er is natuurlijk in feite een veel betere herhaling aan de hand, met het Hidden Sound System; Herman Koch die het deutje neuriet en zich dan realiseert waar dat door komt, gevolgd door Michiel Romeyn die meteen bij binnenkomst een biertje pakt. Zo wordt de centrale grap bij ieder nieuw personage net even een stapje sneller uitgewerkt, wat een goede uitwerking heeft op het tempo van de gehele scene.

De teksten van receptioniste Marloes (gespeeld door Raymonde de Kuyper) zijn duidelijk afgesproken. Zij heeft ook de meest concrete, voorbedachte grappen (zoals het uur langer roken) en het lijkt er op dat zij als opdracht meegekregen heeft dat ze haar materiaal in mag zetten op het moment dat dat haar logisch lijkt. Misschien juist daardoor zit zij er af en toe voor mijn gevoel ook een beetje naast qua timing.

Scherp
Als je meerdere afleveringen van Multilul bekijkt, kan je alle genoemde kenmerkende elementen steeds weer herkennen. Tot en met de volgorde van binnenkomst van de heren aan toe. In feite weinig anders dan een theatersport-groep die in bijna iedere wedstrijd eenzelfde spelvorm speelt en deze geperfectioneerd heeft; de vorm is steeds gelijk, alleen het centrale onderwerp anders.
Daar is op zich niets mis mee, maar het kan wel leiden tot gemakzucht, en dat zie je naar mijn idee ook bij Jiskefet soms terug. De heren zijn vertrouwd met elkaar en met het materiaal, en het gevolg ervan is dat ze elkaar niet of nauwelijks meer voor het blok zetten. Daardoor staat er maar weinig op het spel en kan je je afvragen hoe veel beter dit geweest zou zijn als ze wel steeds elkaar op scherp gezet zouden hebben. Als er al iemand onder druk wordt gezet, is het altijd de gastacteur – receptioniste Marloes delft altijd het onderspit en in de aflevering geit moet Frits het bezuren (en ook daar zou het nog veel verder doorgevoerd kunnen zijn, trouwens).

Het slot van de aflevering, de wasmiddelreclame, is ook een perfect impro-voorbeeld, namelijk de bekende valkuil “we weten niet hoe we moeten eindigen”. In dit geval is een niet-geïmproviseerd element ingezet, maar dat helpt niet echt. Integendeel, de scene gaat als een nachtkaars uit, maar dan in ieder geval nog wel een absurdistische nachtkaars. Dat doet voornoemde aflevering “geit” beter, die eindigt op de klassieke grappige slotzin.

Lessen
Wat kunnen we hieruit concluderen? Naar mijn idee de volgende punten:

1. Kies voor een rustige opbouw en begin niet meteen aan het plot.
2. Een vast stramien kan een stevige basis geven aan je improvisatie.
3. Improvisatie en afgesproken elementen zijn prima te combineren.
4. Blijf elkaar altijd uitdagen en op scherp zetten.
5. Besteed aandacht aan hoe je een sterk slot kunt maken.

Categorie: Geen categorie

Over Jedidjah Noomen

Jedidjah speelde 10 jaar bij Placebo en gaf regelmatig improles. Haar professionele achtergrond ligt in regulier teksttoneel en muziektheater.

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On