Improblog

Blik op improvisatie

Improhelden: Tino Sehgal

op 19 mei 2015 door Jedidjah Noomen Reageer

“Hallo, ik ben Joost,”zegt een man in een donkerblauw maatpak tegen me. Ik sta in één van de zalen van het Stedelijk Museum een felgekleurd schilderij te bestuderen, wanneer hij op me afkomt. Joost is begin 30, draagt een ronde bril en heeft een vriendelijke, open uitstraling. “Dit is een kunstproject,” vervolgt hij, en wijst op ons samen. “Ik wil graag weten wat jouw gedachten zijn over de markteconomie. En als ik vind dat je een goed verhaal vertelt, krijg je na afloop 2 euro. Doe je mee?”

Ik (geen econoom) begin wat aarzelend, maar al snel zijn we in een geanimeerd gesprek verwikkeld waarin ik zowaar dankzij Joost mijn eigen lekenmening weet om te buigen naar een soort van steekhoudend verhaal. Langzamerhand orden ik mijn eigen gedachten en het is haast jammer als Joost na een aantal minuten het gesprek afrondt en mij bedankt. Hij geeft me een codewoord waarmee ik beneden bij de kassa mijn 2 euro mag ophalen. Wat ik niet doe. Nee, Joost is niet mijn improheld, maar de man die Joosts acties bedacht, wel. Zijn naam is Tino Sehgal, ex-danser en beeldend kunstenaar. Zijn werkterrein is niet het theater, maar het museum, waar hij ervaringen creëert voor het (vaak nietsvermoedende) publiek dat voor korte tijd even op het verkeerde been wordt gezet.

Kleine verstoringen
Sehgal gebruikt daar als het even kan gewone mensen voor, soms zelfs het reguliere museumpersoneel. Bij de ingang wordt niet alleen je kaartje gecontroleerd, maar krijg je ook de headline van die dag mee (“Frank de Boer ook volgend jaar trainer van Ajax” kreeg ik in maart te horen). Een suppoost in uniform barst zomaar opeens in gezang uit. Een groep mensen voert samen een bewegingspatroon uit om dat vervolgens zomaar opeens te onderbreken voor een persoonlijk gesprek met de bezoeker. Het is moeilijk uit te leggen wat de impact is van dit soort kunstwerken en gelukkig zijn er online ook nauwelijks beelden van te vinden, want dat zou Sehgals ideeën geen recht doen. Wat bij hem centraal staat, is de ontmoeting en de verrassing. Aan de ene kant kleine verstoringen van het gewone verwachtingspatroon en aan de andere kant even stilstaan bij je eigen leven en dat van anderen, die je soms nog maar net ontmoet hebt en daarna ook nooit meer zal tegenkomen.

Kernwaarden van impro
Begint dit bekend te klinken? Ik hoop het wel. Voor mij zijn dit twee kernwaarden van improvisatie. Kernwaarden die overigens niet alleen on stage maar ook off stage relevant zijn. Kort samengevat: heb aandacht voor elkaar en laat je verrassen. Iets wat zo simpel lijkt, maar in het dagelijks (impro) leven toch vaak lastig blijkt te zijn. Sehgal noemt zijn werk overigens zelf “constructed situations” en die een term is goed van toepassing op improvisatie. Het uitgangspunt is bedacht, maar de reactie van de ander is wat het verloop vervolgens bepaalt. En daarna is het weer weg, net zo snel als het kwam.

Laat je verrassen
Je laten verrassen door het werk van Sehgal kan nog het gehele jaar in het Stedelijk Museum. Tot het eind van 2015 zijn er maandelijks één of meerdere werken van hem te ervaren. Welke precies merk je pas als je het museum binnenstapt, je ogen goed open houdt en je laat verrassen. Ik kan het iedere impro-speler aanraden. En iedere niet-impro-speler ook.

Trouwens, dat ik die twee euro niet ophaalde, was natuurlijk ook onderdeel van het kunstwerk. Want daar ging het uiteindelijk om. Niet alleen mijn gesprek met Joost, maar ook wat volgde: nadenken over de economie van kunst en de waarde van een ontmoeting. Maar dat hadden jullie vast al door…

Categorie: Improhelden Tags: improvisatie, Stedelijk museum, Tino Sehgal

Over Jedidjah Noomen

Jedidjah speelde 10 jaar bij Placebo en gaf regelmatig improles. Haar professionele achtergrond ligt in regulier teksttoneel en muziektheater.

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On