Improblog

Blik op improvisatie

Improlessen uit Middle Earth

op 23 maart 2015 door Sytse Wilman 2 Reacties

Als er één voorbeeld is dat ik veel aanhaal in mijn lessen, dan is het The Lord Of The Rings. Omdat bijna iedereen het kent. En ik een nerd ben. Maar ook omdat er veel dingen in zitten waar je als improvisatie-speler wat aan kunt hebben.

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photography-one-ring-to-rule-them-all-image6817287

Mooie wereld
Waar is het leven idyllischer dan in the Shire? Glooiende heuvels, zonneschijn en gezellige bolle mannetjes die genieten van een eenvoudig, landelijk leven en pijptabak. En dan wordt er ook nog een groot feest gegeven. Zo beginnen zowel het boek als de film. Hoewel, in de film zien we in een dreigende proloog al dat er groot kwaad op de loer ligt. Maar, dat zetten we graag even opzij om kennis te maken met het gezellige Hobbit-volkje. Hoe mooier we de wereld vinden, des te erger wordt de dreiging straks. En dat is één op één toepasbaar in improvisatie: zet eerst neer wat de normale gang van zaken is en hoe blij iedereen is. De problemen komen pas daarna. Of dat nou een boosaardig oog is of iemand die vreemd gaat.

Duidelijk doel
Drie dikke boeken en drie behoorlijk lange bioscoopfilms. En allemaal draaien ze om de doodeenvoudige vraag: lukt het Frodo de Hobbit om een ring in een berg te gooien? Er gebeurt van alles: veldslagen, verraad, toverkunsten, lopende bomen, vechtende orks… Maar centraal blijft de rode draad van Frodo en zijn opdracht. De les die improvisatoren daar uit kunnen trekken: maak duidelijk wie de hoofdpersoon is en wat zijn doel is. Pas als je dat scherp hebt, kun je er uitstapjes, grappen en grollen omheen verzinnen.

Accepteren, vertrouwen en doorzetten
Bij vrijwel elke improvisator is het erin geramd: accepteren. Ja zeggen tegen het spelaanbod van je medespeler. Maar bijna niemand gaat daarin zo ver als Frodo. Ga maar na: omdat zijn oom ooit een ring heeft gevonden, onderneemt hij een superlange, extreem gevaarlijke tocht met mensen die hij niet of nauwelijks kent. Hij accepteert dat meteen in plaats van tegen te sputteren of in discussie te gaan (“ja maar waarom kan die elf dat niet doen?”). Hij vertrouwt daarbij volledig op zijn reisgenoten, ook al heeft hij de meesten pas net ontmoet. Bovendien blijft hij bij zijn ‘ja’. Hoe erg het gevaar ook wordt: Frodo blijft volharden in zijn queeste. Een lichtend voorbeeld voor alle impro-spelers: ja zeggen, vertrouwen op je medespelers en doorzetten.

Hoge inzet
Een mannetje dat een ring naar een berg moet brengen dus. Waarom is dat boeiend? Omdat Tolkien de inzet ontzettend hoog heeft gemaakt. Van de reis hangt ontzettend veel af: het voortbestaan van ongeveer de hele wereld waar we in het begin van het verhaal zo van zijn gaan houden. Lukt het niet, dan zal het Ultieme Kwaad alles overnemen en verwoesten. Veel hoger dan dat kun je niet inzetten. Bij improvisatie-scenes hoeft niet altijd de redding van de aarde op het spel staan, maar je kunt wel de inzet voor de hoofdpersoon op persoonlijk vlak zo hoog mogelijk maken. Als hij zijn doel niet bereikt, stort zijn wereld in. Voor spelers die een bijrol hebben, is daar een belangrijke taak weggelegd. Baas: “Als het niet lukt die robot af te krijgen, ben je ontslagen en krijg je geen salaris!” Huisbaas: “Als je niet binnen een week de huur betaalt, zet ik je het huis uit!” Jeugdzorg: “Als u geen huis heeft, raakt u uw kinderen kwijt!”

Emotioneel einde
Stel dat het verhaal van The Lord Of The Rings eindigt op het moment dat Frodo eindelijk de ring in Mount Doom gooit. Daar ging het tenslotte allemaal om, dus als die taak volbracht is, is het verhaal klaar. Toch? Nou, nee. De rode draad is wel het vernietigen van de ring, maar dat is slechts het middel en niet het doel. Het doel is de wereld redden, het mooie in het leven beschermen tegen het kwaad. En dus willen we ook nog zien of dat gelukt is en hoe dat voelt. Sommige mensen vinden dat het einde van The Lord Of The Rings te lang duurt (zeker in het boek) en daar is ook wat voor te zeggen. Maar liever een iets te breed uitgesponnen einde dan een onbevredigend einde. En dat zie ik vaak in geïmproviseerd theater. Spelers denken dat als de handeling is volbracht, de scene ten einde is. Terwijl de emotionele onderlaag een veel mooier slot vormt. Om bij het voorbeeld hierboven te blijven: het lukt de hoofdpersoon om de robot aan te praat te krijgen. Maar dat is nog geen goed slot: we willen zien dat hij de kinderen die hij dreigde te verliezen liefdevol in de armen sluit. Kortom: laat als je avontuur ten einde is zien wat het met je gedaan heeft en hoe je je voelt.

Oog voor detail
Wat The Lord Of The Rings kenmerkt, is een waanzinnig gedetailleerde en mooie uitwerking. De wereld komt echt tot leven. In de films vooral visueel, in de boeken ook conceptueel. Tolkien heeft hele geschiedenissen en talen geschapen om Middle Earth neer te zetten. Dat gaat voor een impro-voorstelling wat te ver, zeker als je losstaande, korte scenes speelt. Toch kun je er wat van leren: gebruik details. Zet een beeld neer op het podium, door te vertellen of uit te beelden. Wijs details aan in de denkbeeldige omgeving om je heen of verwijs naar een gezamenlijk verleden in een persoonlijk gesprek zodat je een geschiedenis suggereert. Dan kun je het publiek meenemen in jouw wereld en op jouw avontuur.

Categorie: Impro-tips, Overpeinzingen Tags: improvisatie, Lord of the rings, tips

Over Sytse Wilman

improviseert sinds 2004, lid van Het Gevolg en De Vereeniging (winnaar NTT 2014), oprichter en bedenker van Werewolves: The Improv Show, trainer (geweest) bij diverse theater(sport)groepen, Stichting CREA en BNN-VARA. Verzorgt met zijn bedrijf Bliksemfles trainingen, workshops en shows voor bedrijven. Meer informatie: www.bliksemfles.nl

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 2 Replies
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 0 Pingbacks
Last reply was 23 maart 2015
  1. Bart Van Loon
    View 23 maart 2015

    Leuke verwijzingen naar mijn persoonlijk favoriete stuk fictie!

    Kleine aanvulling bij emotioneel einde: vorige week op FLUIM leerden we in de workshop vanhttp://www.box-of-chocolates.nl/ Beet! over het verschil tussen dilemma en ambilvalentie. Wat ik daar onthouden heb is dat we de scène te vaak stoppen, of het verhaal te rechtlijnig maken nadat de keuze in het dilemma gemaakt is. De ambivalentie overleeft echter het dilemma, en dat is ook mooi om te spelen.

    Beantwoorden
  2. arthur
    View 23 maart 2015

    dank voor het delen

    Beantwoorden

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On