Improblog

Blik op improvisatie

Kan impro tè goed zijn?

op 16 november 2014 door Richard Roling 4 Reacties

‘Jij bent zo goed in impro dat het bijna saai is om naar je te kijken.’ Dit kreeg een impro-collega onlangs te horen na een voorstelling. Een compliment of een verkapte belediging? Paradoxaal is het zeker. Kan improvisatie tè goed zijn om te boeien?

richard in pak

De meeste improvisatoren beginnen met theatersport. Een leuke hobby met gezellige mensen. Met gekke spelletjes waarbij je moet loslaten en fouten mag maken. En je mag op een echt podium staan, waar je strijdt om wie het beste kan improviseren.

Dan, als je de drie-in-de-pannen onder de knie hebt, ga je de horizon verbreden. Langere verhalen spelen of een format als De Vloer Op. In deze fase laat je de games los. Die ‘find’ je zelf wel. Je kunt nu hele scènes improviseren, zelfs avondvullende toneelstukken, zoals in de vorm van een ‘Harold’. Je gaat verhalen vertellen, emoties toevoegen. Het lijkt verdorie wel écht theater!

En dan ga je verder. Je haalt kennis uit de United States of Impro. Leert dat er meerdere goeroe’s bestaan met evenzoveel visies. Je pikt op, gaat kruisbestuiven, vormt een eigen visie. Met al die kennis op zak en jarenlange ervaring ben je ineens bewust bekwaam geworden. Je weet structuur neer te leggen en die los te laten waar nodig. Je kunt inspiratievol spelaanbod geven. Flashbacks toepassen. Samenvatten in een perfect rijmend lied. En achteloos lijkend genieten.

En dan hoor je na afloop: ‘Ik geloof niet dat dat allemaal geïmproviseerd is.’ Anticlimax. Heb je het daar allemaal voor gedaan? Mensen willen blijkbaar een niet-perfecte voorstelling zien. Meeleven met de improvisator. Je fouten zien maken. Beoordelen hoe goed je bent, zoals bij theatersportwedstrijden.

Voor het publiek geldt dus dat ze vooral genieten van het improvisatieproces. Ik, als speler, heb een ander doel. Ik wil een mooie voorstelling maken, die ontroert en vermaakt. Ongeacht of het geïmproviseerd is. Ik blijf mijn technieken perfectioneren om dat doel te bereiken.

Categorie: Overpeinzingen Tags: improvisatietheater, ontwikkeling, perfect, techniek

Over Richard Roling

Richard Roling is speler, trainer en mastermind op het gebied van improviseren. In het bedrijfsleven zet hij theater in om gedrag te spiegelen, presenteert hij evenementen en speelt hij educatieve voorstellingen in het onderwijs. Hij maakte jarenlang deel uit van de legendarische Arrogantjes. En op dit moment speelt hij bij Box of Chocolates, Stantepé en The Big Mo.

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 4 Replies
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 0 Pingbacks
Last reply was 22 december 2015
  1. Roemer Lievaart
    View 17 november 2014

    Ja, het is fijn om spelers te zien die even van hun a propos zijn, die het gevaar opzoeken. Of echte emoties, kwetsbaarheid. Het publiek houdt van die spanning: er gebeurt nu iets ‘echts’. Anders gaat inderdaad een groot deel van de charme verloren: gescript theater zal meestal beter zijn als geïmproviseerd theater, als het allebei ‘perfect’ wordt uitgevoerd. Impro wordt dan al gauw plat: de verhaaltjes zijn simpel, de moraal zo zoet als suikerspin. We willen als publiek graag een tweede laag, Meeleven met de acteurs en/of de personages. De thrill van het gevaar. Wat gebeurt er nu? Hoe gaat die zich daar uit redden? Is dat een echte traan?

    Veel zeer ver gevorderde spelers zouden bijvoorbeeld eens hun kwetsbare kant moeten laten zien op toneel. Het is meestal allemaal techniek, weinig inleving. Kwetsbaarheid op zoeken is ook gevaar opzoeken.

    Beantwoorden
  2. Rob Vermeulen
    View 18 november 2014

    Ik denk dat je het enkel moet zien als compliment. Natuurlijk zit de schoonheid van impro ook in het fouten maken (zoals de meid die het mooi vindt dat haar lover een litteken heeft), maar als improspeler wil het onderste uit de kan halen. Jezelf telkens opnieuw uitvinden, maar steeds een stapje verder.

    Toen ik voor het eerst naar theatersport kwam kijken (een goede 8/9 jaar geleden), was dat bij Badmutz. Vermakelijk, maar niet het niveau dat ik later soms voorbij zag komen bij optredens van De Arrogantjes.

    Ik zou zeggen.. blijf lekker doorgaan en laat hen die niet geloven dat het geïmproviseerd is, maar een blokje omgaan. Je staat er in eerste instantie voor jezelf (ook al zul je roepen dat je het voor de mensen doet), en daarna pas voor je publiek.

    Beantwoorden
  3. Bart Van Loon
    View 18 november 2014

    Hey Richard,

    Ik reageer effe op

    “Voor het publiek geldt dus dat ze vooral genieten van het improvisatieproces. Ik, als speler, heb een ander doel. Ik wil een mooie voorstelling maken, die ontroert en vermaakt.”

    Ik ben er van overtuigd dat er voor elke vorm van werken een publiek bestaat. Als ge een mismatch opmerkt tussen wat uw publiek wilt en wat ge zelf graag doet, blijf dan doen waar ge zelf achter staat. Op langere termijn is het leuker om een ander publiek te hebben dat u wél apprecieert, dan dat ge minder leuke dingen `moet’ doen voor uw bestaande publiek.

    Veel succes ermee alleszins!

    Beantwoorden
  4. Peter Brouwers
    View 22 december 2015

    Tsja, hier botsen twee belangen. Verwacht ik geweldige ‘improvisatie’ of geweldig ’talent’? Wat weet ik daar nu van. Dit soort ‘improvisatie’ zet sowieso mijn wereld op z’n kop.

    Beantwoorden

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On