Improblog

Blik op improvisatie

Op zoek naar de perfecte casus voor De Vloer Op

op 24 november 2015 door Sytse Wilman 3 Reacties

Het televisieformat De Vloer Op biedt ruimte voor improvisatie met rust en diepgang. Cruciaal daarvoor is de gegeven situatie die de acteurs voorgeschoteld krijgen. Aan welke voorwaarden voldoet de ideale casus eigenlijk?

devloerop_01

Het format De Vloer Op zou je kunnen zien als de tegenhanger van Theatersport. Waar de improvisaties bij Theatersport vaak snel en grappig zijn, heeft De Vloer Op meestal wat meer rust en diepgang. Afgezien van het feit dat De Vloer Op meestal door meer ervaren spelers en geschoolde acteurs wordt gespeeld, komt dit verschil ook door het format. De games die gespeeld worden bij Theatersport werken het meer op de lach gerichte spel natuurlijk in de hand, maar dat is nog niet alles. Theatersporters proberen doorgaans een compleet verhaal neer te zetten (dat wordt dan wel een scéne genoemd maar is het eigenlijk helemaal niet), terwijl De Vloer Op-spelers één situatie uitspelen tot de regisseur ’tot hier’ zegt. Maar het belangrijkste verschil zit volgens mij in de start. Als spelers Bij De Vloer Op krijg je als speler al meteen een heleboel kado. Waar de theatersporters nog helemaal moeten uitzoeken en laten ontstaan wie ze zijn, waar ze zijn en wat er aan de hand, is dat bij De Vloer Op een gegeven. Geen wonder dat de spelers zich dan meer kunnen richten op het goed en mooi spelen van de situatie.

Bovendien is de gegeven situatie bij De Vloer Op, de casus, zo geschreven dat de acteurs er een mooie scéne van kunnen maken. Waar moet zo’n casus aan voldoen? Ik kom tot de volgende criteria:

  • De personages hebben een tegengesteld belang. 
    Simpelweg: De één wil dit, de ander juist dat. Soms is dat niet helemaal duidelijk, als één van de spelers alleen opbiecht dat hij is vreemd is gegaan bijvoorbeeld. Dan is het een kwestie van even verder kijken en kom je bijvoorbeeld op iets als dat de één meteen vergeving wil en de ander dat niet kan bieden. Of de vreemdganger wil dat de ander het aan niemand vertelt, maar diegene wil het wel bespreken. Zoiets. Tip: als je dit niet zo snel kunt vinden, gebruik dat dan in je spel: “Wat wil je nou eigenlijk van me?!”
  • Het tegengestelde conflict werkt op het niveau van de emotie. 
    Een scene over twee geliefden die ruzie maken over de kleur van de nieuwe bank is al snel minder boeiend dan datzelfde stel dat ruzie heeft over de vraag wat ze aan moeten met hun tienerdochter die een relatie heeft met een man van eind 50. Simpelweg omdat het onderwerp belangrijker is. Ook is dat minder onderhandelbaar. Als je geen compromis kunt sluiten (ok, we nemen een rode bank maar dan bepaal ik waar we heen gaan op vakantie) komt de situatie in een hogedrukpan waar de emoties hoog op kunnen lopen. En dat willen we zien…
    En vind je jezelf toch terug in een ruzie over de kleur van de nieuwe bank? Probeer dan een laag dieper te graven. Het gaat je helemaal niet om die bank, gooi er maar uit wat je echt dwars zit (voor de vuist weg: je vindt je partner overheersend en nu wil jij wel eens wat bepalen, je vriendinnen of vriendinnen lachen je uit door de belachelijke inrichting die je partner er doorheen heeft gedrukt, jij verdient veel meer dan je partner en hij/zij moest zo nodig een nieuwe bank: dan bepaal jij die fucking kleur of…)
  • De personages zijn tot elkaar veroordeeld.
    Dit kan fysiek zijn (ze zitten vast in de lift) maar liefst ook emotioneel (ze zijn familie of houden nou eenmaal heel veel van elkaar). Er moet in ieder geval een reden zijn waarom één van de spelers niet wegloopt. Dat kan ook een deadline zijn trouwens: ze moeten binnen een kwartier een beslissing nemen want anders <vul hier zelf uw goede reden in>.

Zijn dit keiharde voorwaarden voor een geslaagde scène? Natuurlijk niet. Een casus die (één van) deze elementen niet heeft, kan ook iets moois opleveren. En omgekeerd: een casus die ze wel heeft kan ook uitdraaien op een matige vertoning. Maar het zijn wel handvaten die kunnen helpen een bruikbare casus te schrijven. Of te improviseren, want een variant is om de situatie die de acteurs gaan uitspelen niet vooraf te schrijven, maar samen met het publiek ter plekke te verzinnen.

Categorie: Impro-tips Tags: casus, De vloer op, improvisatie, opdracht, situatie, toneel

Over Sytse Wilman

improviseert sinds 2004, lid van Het Gevolg en De Vereeniging (winnaar NTT 2014), oprichter en bedenker van Werewolves: The Improv Show, trainer (geweest) bij diverse theater(sport)groepen, Stichting CREA en BNN-VARA. Verzorgt met zijn bedrijf Bliksemfles trainingen, workshops en shows voor bedrijven. Meer informatie: www.bliksemfles.nl

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 3 Replies
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 0 Pingbacks
Last reply was 22 december 2015
  1. Anja Boorsma
    View 25 november 2015

    tav ‘het conflict werkt op het niveau van de emotie’ zou ik willen toevoegen: je kunt alles persoonlijk (en daarmee emotioneel) maken. Ook de kleur van de bank. Daartoe moet je als speler de techniek beheersen om uit te zoomen naar waar het éigenlijk over gaat. Waarom is die kleur zo belangrijk? ‘Jij wil altijd alles bepalen in dit huis, of nee, in deze relatie!’ of ‘Als wij gewoon een kind hadden gehad hadden we nu belangrijker zaken aan ons hoofd dan een bank’.

    Beantwoorden
    • Sytse Wilmanreplied:
      View 25 november 2015

      Helemaal mee eens. Ik denk alleen dat je het de spelers makkelijker kunt maken als de emotionele lading er al in zit, al dan niet verstopt. Dan hoeven ze die niet zelf te zoeken en blijft er meer ruimte over voor het uitspelen.

      Beantwoorden
      • Nico Groenenbergreplied:
        View 22 december 2015

        Het ‘zoeken’zelf is m.i. wel een substantieel deel van de ‘kunst’ impro, het uitspelen neigt meer naar ‘ambacht’.
        Wat betreft je oproep Sytse: ken je het boekje van ‘Improvisation Starters’ ISBN/ 9781558702332 van Philip Bernardi? Bevat 900 improvisatie situaties voor theater op basis van karakterconflicten, contrasten, obstakels voor soloimpro e.a. specifieke elementen. Handig boekje om snel en desgewenst gericht uit te putten, zie http://springintheater.nl/improvisationstarters

        Beantwoorden

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On