Improblog

Blik op improvisatie

Waarom formats overschat zijn (en games dus ook)

op 26 februari 2019 door Sytse Wilman 2 Reacties

Het was een beetje een mopperige post, een paar weken geleden op een internationale Facebook-groep voor improvisatoren. Iemand stelde dat nieuwe formats vooral een excuus waren om oude wijn in nieuwe zakken te steken: meer van hetzelfde maar dan iets anders gepresenteerd om weer kans te maken op een plek op een festival. Deze stelling zette me wel aan het denken, ik vind ook dat formats en games te veel aandacht krijgen.

Foto: pixabay

Bij de beginnersgroepen die ik les geef bij CREA merk ik het altijd heel duidelijk. Als na een aantal weken cursus de eindpresentaties in zicht komen, verschuift ineens de focus naar de games. Welke waren er ook alweer allemaal? Hoe moesten ze ook alweer? En vooral: welke zijn leuk? Ik maak het ze wat dat betreft ook niet gemakkelijk, de meeste games hebben ze tot dan toe nog maar in één les gedaan. Dat doe ik bewust: ik vind het belangrijker dat ze hun aandacht richten op de onderliggende technieken en elkaar in plaats van bepaalde spelvormen heel goed leren beheersen. De vormen zijn voor mij een middel om te trainen, niet het doel op zich. Toch begrijp ik heel goed dat ze ook de zwembandjes zijn waar ze zich aan vastklampen als ze de allereerste keer het podium op gaan. De laatste twee of drie lessen (van de vijftien) gun ik ze dat ook en mogen ze zelf de games kiezen die ze bij de voorstelling willen spelen.

Hang naar houvast

Bij gevorderde groepen zie ik vaak eenzelfde gang van zaken. Er gaat veel aandacht en energie naar welk format er gespeeld wordt. En daarna hoe dat dan precies werkt. Begrijpelijk, je wilt je voorstelling beheersen voor je hem speelt, maar tegelijkertijd is het dezelfde hang naar houvast als bij de beginnende cursisten. Dat gaat volgens mij wel eens ten koste van andere aandachtspunten, zoals:

  • De speelstijl van de groep
  • Los van de regels: het genre van de voorstelling
  • Het spelcontact tussen de spelers die zo op de vorm gericht zijn
  • De pure kwaliteit van de improvisatie

Als bovenstaande punten in orde zijn, dan komt het met de voorstelling wel goed, is mijn overtuiging. Ook als het format niet van voor tot achter ingeslepen is.

Onderscheiden

Dat er zoveel nadruk ligt op formats komt denk ik niet alleen door een hang naar houvast. Het heeft misschien ook te maken met het feit dat een format een middel is om jezelf mee te profileren. Dat zie je ook met games (die ik zie als mini-formats), op bijvoorbeeld een toernooi kun je mooi een nieuwe game introduceren om je te onderscheiden van andere groepen. De naam van je format komt meestal op de poster en bij het Facebook-evenement te staan. Heel logisch dat je daar wat PR uit wilt halen. Ook (internationale) festivals willen graag continu nieuwe formats, als ik de oorspronkelijke mopper-post mag geloven die de aanleiding was voor deze blog. Niet nodig wat mij betreft: een hele goede impro-voorstelling kan ik gerust vaker zien, ook als dezelfde groep hetzelfde format speelt. De inhoud van de show is tenslotte elke keer toch weer anders. Doordat het blijkbaar steeds een nieuw format wordt gevraagd, wordt dat begrip soms tot het uiterste opgerekt. Ik heb op een Frans festival voorstellingen gezien met een ‘nieuw’ format (soms zelfs met veel bombarie aangekondigd als ‘experimenteel’) dat dan in de praktijk niet veel bleek voor te stellen. Een wassen neus. Ik weet nog dat ik af en toe dacht: dit is geen nieuw format, dit is heel uitgebreid een suggestie uitvragen en daarna een vrij impro spelen. Hierdoor zie ik écht toffe, vernieuwende formats eerder over het hoofd.

Kortom…

Veel groepen spelen een bepaald format vaak maar hooguit één keer per seizoen. Meestal doen ze daarna weer iets totaal anders. Ik zou het wel interessant vinden als meer groepen langere tijd hetzelfde format zouden spelen, eventueel met een kleine variatie voor de afwisseling. Dan zouden de regels een automatisme worden en er meer ruimte ontstaan voor waar het volgens mij echt om gaat: de kwaliteit van het spel.


PS als ontwikkelaar van impro-weerwolven heb ik dat format door half Nederland en België bij groepen aangeleerd. Vaak al snel gevolgd door een voorstelling. Zaterdag 9 maart speel ik het in Stadsschouwburg De Harmonie te Leeuwarden met Man met Snor en een keur aan gastspelers. De meeste spelers hebben tot dan het format nog nooit uitgevoerd, maar ik weet zeker dat het een toffe show gaat worden. Niet vanwege het format maar door de faciliteiten van het theater en vooral de kwaliteit van de spelers.

Categorie: Gemopper, Impro-tips, Overpeinzingen Tags: festival, format, games, improvisatie

Over Sytse Wilman

improviseert sinds 2004, lid van Het Gevolg en De Vereeniging (winnaar NTT 2014), oprichter en bedenker van Werewolves: The Improv Show, trainer (geweest) bij diverse theater(sport)groepen, Stichting CREA en BNN-VARA. Verzorgt met zijn bedrijf Bliksemfles trainingen, workshops en shows voor bedrijven. Meer informatie: www.bliksemfles.nl

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 2 Replies
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 0 Pingbacks
Last reply was 28 februari 2019
  1. Nico Groenenberg
    View 26 februari 2019

    Ik deel je mening dat formats en spelvormen slechts hulpmiddelen zijn, maar de marketingwaarde van een format is wel degelijk van belang. Het format is namelijk het enige wat je vooraf uit kunt dragen in PR, omdat publiek tot naar aanknopingspunten zoekt om te bepalen of ze er de tijd en entreegeld in steken om een voorstelling bij te wonen. Groepen die al langer bestaan kunnen op eigen naamsbekendheid publiek trekken (wat gelegenheidsformaties niet kunnen) maar het publiek komt in die gevallen ook blindelings juist omdat ze een bepaald verwachtingspatroon hebben. Dus die behoefte aan houvast is bij publiek minstens zo groot als bij spelers.

    Beantwoorden
  2. Sytse
    View 28 februari 2019

    Klopt, PR is ook van belang. Maar ik zou toch liever inzetten op meer kwaliteit op de planken.

    Beantwoorden

Zoeken

Over Improblog

Improblog is een verzamelplaats voor iedereen met interesse in improvisatietheater. Verschillende acteurs en trainers delen er hun visie, mening en ervaring.

Eindredactie: Sytse Wilman
Sitemaster: Victor Romijn
Ontwerp & advies: Doris Bartels

De vijf meest recente berichten:

  • De wereld een klein beetje beter improviseren
  • Zelf een impro-evenement opzetten: 7 tips
  • Internationaal improfestival opent meer poorten voor Nederlandse spelers
  • 5 topwedstrijden om naar uit te kijken op het NTT
  • Doe mee met de Improblog NTT 2022-pool!

De afgelopen maanden:

  • mei 2023 (1)
  • februari 2023 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • augustus 2022 (2)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • juli 2021 (1)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (1)
  • februari 2021 (1)
  • januari 2021 (1)
  • december 2020 (1)
  • mei 2020 (1)
  • april 2020 (2)
  • maart 2020 (2)
  • februari 2020 (1)
  • december 2019 (1)
  • november 2019 (1)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maart 2019 (2)
  • februari 2019 (2)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (2)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (3)
  • mei 2018 (4)
  • april 2018 (3)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (5)
  • januari 2018 (2)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • oktober 2017 (3)
  • september 2017 (2)
  • augustus 2017 (3)
  • juli 2017 (2)
  • juni 2017 (3)
  • mei 2017 (5)
  • april 2017 (3)
  • maart 2017 (5)
  • februari 2017 (3)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (8)
  • november 2016 (5)
  • oktober 2016 (3)
  • september 2016 (3)
  • juli 2016 (3)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (5)
  • maart 2016 (6)
  • februari 2016 (3)
  • januari 2016 (5)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (4)
  • oktober 2015 (3)
  • september 2015 (4)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (6)
  • mei 2015 (6)
  • april 2015 (5)
  • maart 2015 (6)
  • februari 2015 (8)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (8)
  • november 2014 (12)

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme On