Sommige spelers zijn het van nature: losgeslagen projectielen die elke scène een verrassende wending kunnen geven. En voor wie het geven van een groot aanbod niet vanzelf gaat: hier 16 bold moves op een rijtje.
Met Tanja in de scene weet je nooit of zij ineens haarzelf van de Eiffeltoren werpt. En met Harry als je medespeler kan je zomaar halverwege een tong in je oor verwachten. Ik kan altijd waanzinnig geïnspireerd raken van goed getimede, grote aanboden. Er daarna een goed verhaal van brouwen, de ‘move’ belangrijk maken, met alle spelers in het diepe springen… Dat vind ik supergaaf. Het kan bijvoorbeeld kabbelende De Vloer Op scènes tot grote hoogtes tillen.
Voor wie het niet vanzelf komt aanwaaien, heb ik met mijn spelers van Tartrek een lijstje met ‘bold moves’ gemaakt. Probeer ze eens!
- De Kuit – Grijp je medespeler bij het onderbeen
- De Dood – Sterf
- De Moord – Doe een moordpoging
- De Drop-down – Ga plat op de grond liggen
- De Invasie – Kom met een groot aantal medespelers ineens op
- De Joehoe – Gooi je handen in de lucht en juich heel hard JOEHOE
- De Andere Wereld – Zeg iets waardoor blijkt dat het geheel zich in een droom / in de hemel / op Mars afspeelt
- De Wurggreep – Grijp iemand bij de strot
- De Mep – Sla iemand
- De Sado Masochist – Vraag iemand jou te slaan
- De Hik – Krijg de hik
- De Emo – Krijg een ontroostbare huilbui
- Het Teken van God – Ontvang een goddelijke boodschap, of roep zelf (een) god aan.
- De Boer – Laat een boer
- De Zoen – Geef de ander een welgemeende pakkerd
- De Exit – Vertrek uit de scene
Denk bij alle bold moves het woord ‘ineens’ of ‘plotseling’. Een langzame opbouw naar een huilbui is prachtig, maar als onverwachte wending doet hij het het beste ‘uit het niks’.
Ook meteen even een disclaimer: bij dit alles ga ik uit van een groep met een positieve, veilige sfeer, waar men dingen als zoenen en slaan besproken en geoefend heeft. Een bold move kan anders net zo makkelijk een onbeschoft what-the-fuck-moment worden… Sowieso is het goed om te checken of de scène gaat profiteren van jouw knotsgekke voornemen. Straks haalt het alles onderuit wat er opgebouwd is (Al is dat ook niet altijd slecht, trouwens).
Voor brave, goed georganiseerde, binnen-de-lijntjes-kleurende spelers is bovenstaand lijstje een beginnetje om eens jezelf en de ander voor het blok te zetten. En dan… Heel onverwacht… Compleet uit het niets… Te improviseren.
En jij… Welke bold moves ken jij? Zet ze erbij, daar leren we allemaal van!
De Bekentenis: biecht iets heftigs op. Van ‘ik ben al jaren stiekem verliefd op je’ tot ‘ik heb je vader vermoord’
De plotskots is ook een fijne. Liefst richting publiek.
De Emo is een klassieker. Die gebruik ik echt vaak:
Scene is saai > ik ga huilen > medespeler vraagt: Wat is er aan de hand? > ik verzin iets ter plekke
Goh, Laura Doorneweerd wilde weten of ik dat ook doe bij solo.
Antwoord is : Ja! Alles wat je als normale speler doet, doe je ook in solo. En nog sneller / beter ook!
Maar hoe verrast ben jij dan als je enige medespeler? Je hebt het immers ook zelf verzonnen.. 🙂
Uit kast komen als “FBI undercover agent”
Andere suggesties die op FB genoemd worden:
– Het Luik – Ontdek ineens een luik
– Het Raam – Kom binnen of vertrek via een raam
– De Symboliek – Iets wat aanwezig is, als symbool nemen voor wat er gaande is. “Je hebt de pot pindakaas open laten staan! Je durft de deksel van onze relatie gewoon niet vast te draaien! ”
– Het Aanzoek – Vraag de ander ten huwelijk.
– De Liefde – Verklaar de liefde
– De Lust – Verklaar dat je de ander woest aantrekkelijk vindt.
– Het Kind – Verklaar dat je een kind van de ander wilt.
– De Held I – Beken aan de ander dat hij/zij altijd je held is geweest.
– De Held II – Verander in een superheld