Bij de meeste vormen van improvisatietheater heeft het publiek invloed door suggesties te roepen, waar de spelers hun scène op baseren. Het komt regelmatig voor dat het publiek suggesties roept die cliché zijn. Dat inspireert de spelers niet. Of toch wel? Door creatief met een flopsuggestie om te gaan, kun je wel degelijk een topprestatie leveren. Drie keer drie flopsuggesties en toptips om er toch inspiratie uit te halen.
LOCATIES
Flop Top 3
1. Sauna
2. Toilet
3. Zwembad
Tip Top 3
1. Het publiek roept een locatie waar je bloot bent. Ze willen je dus kwetsbaar zien. Grijp die uitdaging aan: je komt bijvoorbeeld voor het eerst in de sauna en schaamt je voor je lichaam. Keispannend toch?
2. Je hoeft geen bezoeker van deze locatie te zijn. Ga dus niet meteen op een w.c. zitten, maar koop een nieuwe toiletbril bij de Praxis. Of speel een bacterie onder de bril.
3. Tja, eigenlijk kun je elke scene op elke locatie spelen. Roddelen, ruzie maken of verliefd zijn kun je overal. Ook in het zwembad.
EMOTIES
Flop Top 3
1: Boos
2: Chagrijnig
3: Geil
Tip Top 3
1: Speel met gradaties van de emotie. Begin teleurgesteld, word langzaam boos en dan pas woedend.
2: Mix emoties. Neem je voor om van binnen chagrijnig te zijn, maar het niet te laten blijken. Misschien heb je een rotdag gehad op je werk en kom je nu thuis bij je vrouw die jarig is. Dat moet gezellig blijven. Die dubbele emoties zijn interessant om te zien.
3: Je hoeft niet de hele scene in deze emotie te spelen. Begin neutraal en laat je door je medespeler hitsig maken. Of andersom. Voel je het al?
BEROEPEN
Flop Top 3
1: Putjesschepper
2: Paaldanser
3: Prostituee
Tip Top 3
1: Het publiek doet neerbuigend. Laat je niet kisten en draag deze titel met trots. Je schept putjes met de allernieuwste hi-tech zuigwagen. Hoe cool is dat!
2: Haal het personage uit de gênante werkomgeving. Weg stripclub, hallo eerste kennismaking met je schoonouders.
3: Speel de rol niet zelf, maar gebruik hem indirect. Je komt erachter dat je man naar de hoeren is gegaan. Of zing een lied over een bordeel.
Kortom: flopsuggesties bestaan niet, een topimprovisator maakt overal wat van.
Hear, hear!
Met name bij theatersport zie je dat spelers vaak bijna letterlijk, en op 9 of 10, een bepaalde suggestie gaan uitspelen. Vaak ook met als onderbouwing dat het publiek anders niet ziet dat de suggestie gebruikt is. Waarmee ze het publiek vaak onderschatten. Of – wanneer het (al snel) een platte scène – wordt, met als ‘excuus’ dat de suggestie ze wel hiertoe dwong.
En ik blijf zeggen (en bij trainingen erop hameren) dat je als speler altijd meerdere opties hebt, als je maar creatief & vindingrijk in het spel staat. De input van het publiek is alleen maar een “wat”, maar geen bindend “hoe”. Dus inderdaad: zet die Putjesschepper niet negatief neer, maar maak hem trots op zijn beroep – hoe verfrissend! En begin niet met hard brullen en springen voor “woede”, maar bouw het op.
Daarom: Hear hear, Richard! 🙂